Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vuggestue

Vores primære opgave i vuggestuerne er at skabe gode relationer til børnene.

Vi har to vuggestuegrupper og pt. har vi 14 børn i den ene gruppe og 12 i den anden gruppe.

For vuggestuebørn er gode rutiner og gentagelser med til at skabe tryghed og de ser ud som følgende:

Rutiner og struktur

  • Kl. 8-9: Børnene er på egen stue og her er modtagelse af børn, samt små lege/aktiviteter.
  • Kl. 9-9.30: Her tilbydes formiddagsbrød og frugt og der er f.eks. sang og/eller samtale.
  • Kl. 9.30-10.30: Børnene er fordelt i mindre små grupper/læringsgrupper og her er Pædagogiske aktiviteter.
  • Kl. 10.30-11.15: Her er bleskift og forberedelse til måltidet og måltidet.
  • Kl. 11.15-14.00: I dette tidspunkt sover børnene.
  • Kl. 14-14.30: Her er eftermiddagsbrød og frugt. 
  • Kl. 14.30-16: Små lege i det store fællesskab.


Opstart

I vuggestuerne har vi et stort fokus på, at det enkelte barn og dets forældre får en god opstart. Her ser og forstår vi barnet i perspektivet fra begrebet og modellen: Tryghedscirklen.

I opstartsperioden er det vigtigt, at vi ser og følger barnets signaler og tempo. Vores indstilling er, at vi tager en dag ad gangen og at barnet hver eneste dag skal gå herfra med en god erfaring og oplevelse af at være i vuggestue. Vores fokus er, at bruge den nødvendige tid til at skabe en tryg og tillidsfuld relation til barnet, da det er nødvendigt for, at barnet skal kunne trives og udvikle sig. Det er også i opstartsperioden, at vi kan understøtte det gode forældresamarbejde. 

Læring, dannelse, trivsel og udvikling

Vi arbejder med, at børnene udvikler deres før-kommunikative kompetencer, som øjenkontakt, fælles opmærksomhed, imitation og turtagning. Disse kompetencer udvikles bedst i mindre læringsgrupper. Derfor er vi som udgangspunkt altid delt op om formiddagen. 

Hver eneste dag har vi et fokus på, at understøtte det enkelte barns læring, dannelse, trivsel og udvikling i vores pædagogiske praksis.