Børnehuset Sneglehuset logo

Beskrivelse af Sneglehusets pædagogiske fundament

Sneglehuset er en integreret institution for 0-6 år, som er inspireret af den italienske pædagogik og filosofi Reggio Emilia. Vi tager udgangspunkt i børns kompetencer, viden og nysgerrighed. Vi ser barndommen som en afgørende del af et menneskes livsforløb og som her, hvor barnet får grundlagt erfaringer og oplevelse af ”hvem er jeg”.

Vi er optaget af begrebet Low Arousal og anerkender, at ”Børn lærer af at lykkedes”. Det er et vigtigt pejlemærke for os, når vi tilrettelægger vores pædagogiske læringsmiljøer. Vi bruger rummet som tredje pædagog og tydeliggør med indretningen, hvad der kan leges hvor. Vi ser genbrug som guld og bruger dette i kreative processer med børnene.

Vi har et overordnet årshjul, der tager udgangspunkt i årstiderne vinter, forår, sommer & efterår. Dertil kommer de faste traditioner som fastelavn, påske, plantedag og jul med Luciaoptog.

Reggio Emilias mindset I stedet for at gentage skal vi opdage. I stedet for at give svar, skal vi stille spørgsmål. Det er det nye og uventede, der sætter ting i gang og giver os viden og mulighed for at finde også det, vi ikke kigger efter

Fordybelsen og nysgerrigheden er her omdrejningspunkt for arbejdet med et tema/ emne. Den voksne støtter barnet i at undres og finde svar gennem barnets egne erfaringer/ undersøgelser.